5 juli 2011

baka lite kaka...


Idag har jag bakat lite,
för imorgon vill mina kollegor
ha torsdagskaka,
ja, fast det blev visst
på onsdagen om vi skulle
hinna med det denna veckan :-)


Då jag egentligen inte alls
är bra på att baka,
så är mina kollegor vana vid
att äta min mans bakverk.
Få se om det funkar med mina...


Blev lite sugen på att baka
chokladiga kolasnitt,
de är sådär härligt sega.
Och choklad är ju bara
ett måste i kakväg...!


Receptet har jag fått
av en fin-fin vän,
prova gärna du med!



Chokladiga kolasnitt

100g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2,25 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 msk vaniljsocker

150 grader i varmluftsugn
(annars ca 190 grader)

Vispa smör socker och sirap krämigt.
Blanda torra ingr. och vänd ner i smeten.
Dela degen i två delar
som rullas till långa korvar,
plattas till och räfflas med gaffel.

Grädda 12-15 minuter
i mitten av ugnen.
Skär medans de är varma.
Låt svalna och doppa ena änden
i smält choklad av valfri kvalitet,
jag hade mörk block.


5 kommentarer:

  1. Man kanske skulle titta in på ditt jobb och fika med er! Kakorna låter ljuvliga! Och jag säker på att de är minst lika goda som makens blir...!

    SvaraRadera
  2. Jag kopierar gärna ditt recept, ser supersmarrigt ut.
    Kramar malin

    SvaraRadera
  3. Åh, vad goda de ser ut! Jag brukar göra så´na men utan choklad...måste genast prova med choklad nästa gång :)

    SvaraRadera
  4. Snart en Kringla5 juli 2011 kl. 21:14

    Mooohaaa, vilken tur jag har som är kollega med dig!!! <3 <3 Dessutom är kolasnittar bland det godaste jag vet + att jag är chokladälskare!!! Kan det bli bättre??

    SvaraRadera
  5. Åh, allt blir bättre med choklad :)
    Vilken fantastisk idé!

    Dags att gå till köket och prova denna detta.

    SvaraRadera

tack för att du lämnar en kommentar,
det förgyller min dag... ♥

Related Posts with Thumbnails